The Dawn Came But No Day

The Dawn Came But No Day
2016

Jean-Christian Bourcart, in collaboration with graphic designer Ben Salesse, has created a compelling body of work based on photographs produced for the Farm Security Administration. Made during the Great Depression, these images are part of America’s heritage. Turning his back on the FSA’s most iconic images, Bourcart selected photographs that were rejected by Roy Stryker, the FSA’s project director, who punched holes in the negatives he felt were not worth using. These mutilated photographs were combined with quotes from John Steinbeck’s Grapes of Wrath. The juxtaposition reveals unusual coincidences between the 1929 crash, which led to the great migrations across the United States, and the political and social upheavals of the contemporary world. It is an overtly political and engagé approach, but one that has contributed to a deepening of the aesthetic dimension of these images.

Jean-Christian Bourcart a réalisé, en collaboration avec le graphiste Ben Salesse un travail étonnant à partir des photos de la Farm Security Administration. Réalisées pendant la Grande dépression aux Etats-Unis, ces images font partie du patrimoine américain. Tournant le dos aux photos culte, Il s’est emparé des clichés refusés par Roy Stryker, le directeur du projet photo de la FSA, qui faisait des trous dans les négatifs lorsqu’il ne les jugeait pas dignes d’être exploités. Jean-Christian Bourcart a associé ces photos mutilées à des citations issus des « Raisins de la colère » de John Steinbeck. Il révèle ainsi d’étranges coïncidences entre la crise de 1929, qui a suscité de grandes migrations dans les années 30 aux Etats-Unis, et les convulsions de notre période contemporaine. La dimension plastique du travail est ainsi prolongée par un propos ouvertement politique et engagé. Natasha Wolinsky
00-02
 
 
file 1file 1file 1file 1file 1file 1file 1file 1file 1file 1file 1file 1file 1file 1
<>